Skip to main content

Nieuws

Nieuws

Verander je wervingsbenadering van lineair naar circulair

27 februari, 2024

Wat houdt lineaire werving in?
Werving lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, toch? Er is een vacature omdat iemand vertrekt of omdat de organisatie groeit. In beide gevallen is er een rechtvaardiging voor de vacature, meestal gebaseerd op verschillende factoren: meer vraag naar diensten/producten, de kosten van de potentiële nieuwe medewerker vergeleken met de opbrengsten, en het verminderen van de werkdruk binnen de gehele organisatie. In grote bedrijven is dit vaak een ‘achter de schermen proces’ waar HR en financiën een belangrijke rol spelen, met de nadruk op Fte’s en financiële budgetten. In kleinere organisaties wordt dit proces vaak geleid door directeuren/eigenaren.

Zodra de rechtvaardiging is vastgesteld, ontstaat de vacature en wordt de recruiter actief. De focus ligt op het zo snel en goedkoop mogelijk vinden, selecteren en aannemen van de beste kandidaat. Na deze stappen wordt er weinig tot geen aandacht meer besteed aan werving en selectie. Begrijpelijk, gezien de frequentie van vacatures op de gemiddelde afdeling.

Voorkom lange doorlooptijden en hoge kosten
De traditionele methoden van werving en selectie, zoals uitzenden, detacheren, of het inschakelen van wervings- en selectiebureaus, kunnen aanzienlijke kosten met zich meebrengen. Bij uitzenden of detacheren betaal je doorgaans factor twee of meer dan wanneer je iemand op je eigen payroll hebt. Wervings- en selectiebureaus hanteren fee’s van meer dan 20% van jaarsalarissen, wat resulteert in hoge kosten vooral bij hoogopgeleide profielen.

Deze traditionele benaderingen kunnen worden beschouwd als lineair denken, wat weliswaar effectief is op korte termijn, maar risico’s met zich meebrengt gezien de huidige trends op de arbeidsmarkt. In sectoren als IT, zorg, defensie, bouw, techniek en anderen is het steeds moeilijker geworden om geschikte kandidaten te vinden, wat leidt tot onnodig verlengde doorlooptijden van vacatures en hogere kosten, zowel eenmalig als operationeel.

Dit is te voorkomen door over te stappen op circulair denken over werving. Hiermee bedoelen wij dat elke stap die je onderneemt om een vacature in te vullen, moet bijdragen aan het verbeteren van het wervingsproces voor de gehele organisatie of zelfs de branche. Op deze manier kunnen bedrijven anticiperen op de veranderende arbeidsmarkt en effectiever en duurzamer talent aantrekken en behouden.

Maak van werving een continu proces
In feite is het essentieel om alles wat je doet op te slaan, meten en evalueren en te gebruiken om je organisatie te profileren als een aantrekkelijke werkgever. Vooral als je de arbeidsmarktontwikkelingen volgt, waar personeelstekorten, zij-instromers en arbeidsmigratie veel besproken onderwerpen zijn. Elke organisatie die personeel nodig heeft, moet in feite een wervingsproces opzetten.

Als interim-recruiter werkte Andre al jaren volgens deze filosofie. Met een achtergrond in sales en marketing verbaasde het hem hoe weinig data, kerncijfers en stuurinformatie werden gebruikt in het wervingsproces. Vanuit die achtergrond heeft hij altijd gekeken naar doelgroepen en bedacht hoe hij zijn opdrachtgevers het beste kon presenteren. Met als doel continu het beste talent en uiteindelijk de beste kandidaat te vinden, te binden en uiteindelijk aan te nemen.

Fione, de marketeer binnen ANDERS kijkt naar hoe je vacatures het beste kan inzetten voor zowel de kandidaat als de organisatie. Met focus op branding en social media, brengt ze haar diverse bedrijfservaring in. Haar perspectief en expertise in communicatie en marketing brengt het circulaire denken in ons proces. Daarmee is ze essentieel voor het MVO Recruitment Platform. Samen met haar organisatorische vaardigheden zorgt ze voor effectieve communicatie- en marketingacties.
Veel organisaties met een tot tien vacatures per jaar hebben simpelweg niet de tijd of budget om een proces in te richten en naar data te kijken. Maar is het dan onmogelijk voor deze organisaties om mensen te vinden, te werven of aan te trekken? Nee, dat is het niet, mits je bereid bent een aantal dingen anders aan te pakken en circulair gaat denken over je personeel en je werving.

Een andere aanpak met ANDERS
Dit is precies wat wij bieden met het ANDERS MVO Recruitment Platform. We leveren niet alleen de kennis en data-achtergrond om de juiste keuzes te maken voor kleinere organisaties. Maar we bundelen ook onze krachten op een groeiend online platform om vacatures effectief onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Met ons flexibele systeem en unieke propositie ontzorgen we volledig op administratief gebied en bieden we onafhankelijk advies bij het invullen van vacatures. En belangrijker nog, we slaan die data op en rapporteren en acteren daarop.

Als dit nog niet genoeg is, bouwen we ook talentpools op van mensen die interesse hebben om te werken bij Maatschappelijk Verantwoorde Organisaties. Dit zorgt ervoor dat we direct een groep potentiële kandidaten kunnen benaderen wanneer er een volgende vacature ontstaat.

Stap nu over naar circulair en ga duurzaam werven
Met circulair werven zorgen we ervoor elke stap in het wervingsproces bijdraagt aan de continue verbetering van het gehele proces, niet alleen voor de organisatie zelf maar ook voor de bredere branche. Door het wervingsproces te zien als een doorlopend proces, waarbij elke ervaring en elke beslissing wordt opgeslagen, gemeten en geëvalueerd, kan een organisatie zich positioneren als aantrekkelijke werkgever en flexibel inspelen op arbeidsmarktontwikkelingen. Maak het verschil met ANDERS en omarm het circulaire denken in recruitment.

Neem contact met ons op of vraag de brochure aan.